Processor



Processor salah satu komponen yang paling utama dari rangkaian komputer, tanpa alat ini komputer tidak berguna kerana processor adalah otak komputer.

Processor adalah sebuah IC yang mengawal keseluruhan sistem komputer sebagai pusat atau otak dengan fungsi melakukan pengiraan dan menjalankan tugas.

Terletak di atas motherboard yang harus disesuaikan dengan jenis soketnye. Sebagai contoh untuk proscessor intel menggunakan soket LGA jadi motherboard yang digunakan perlula mempunyai n soket LGA manakala proscessor AMD menggunakan AM3+ maka harus disesuaikan dengan motherboard yang mempunyai soket AM3+



Bahagian yang terpenting dari processor adalah:

a) Aritcmatics Logical Unit (ALU)
Melakukan pengiraan arimatik dalam bahasa dan sistem
komputer
b) Control Unit (CU)
Mengawal keseluruhan isitem seperti data seperti input dan
output.
c) Memory Unit (MU)
Alat simpanan yang mempunyai kepentasan untuk akses
cukup tinggi.
Pada umumnya fungsi processor (prosesor) adalah hanya untuk memproses data yang diterima iaitu input, kemudian akan menghasilkan pengeluaran berupa output.
Processor mampu dapat berfungsi sendiri namun memerlukan sokongan komponen lain terutamanya hardisk dan RAM. Dalam memproses data, ia dapat dilakukan dengan cepat atau lambat bergantung kepada kepantasan processor tersebut.
Kepantasan processor yang paling tinggi adalah 4 Gigahertz (GHz) . Bagi gamers, pasti sudah sebati dengan istilah, “greater processor, greater gaming experience”, kerana kelancaran game sangat bergantung dengan kapasiti processor sebuah komputer.
Terdapat 2 jenis jenama processor di pasaran iaitu Intel dan AMD. Kedua-duanya tentu memiliki kelebihan dan kekurangan masing-masing. Ada yang memberi pendapat INTEL seusai bagi penggunaan secara berterusan yang lama, selama berjam-jam mahupun berhari-hari. AMD menjadi pilihan kerana lebih baik dalam memproses grafik.


Like facebook service & upgrading computer di sini

0 010 komen anda:

Post a Comment

Copyright © ♡ icha zaini ♡ | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in