Ram Dan Jenis-Jenis Ram Komputer

RAM adalah Singkatan dari Random Acces Memory. RAM berfungsi untuk menyimpan data sementara lalu di salurkan lagi ke komputer . Semakin besar kapasiti RAM yang dimiliki, semakin cepatlah proses penyaluran data komputer.
Penjelasan ringkas sekiranya anda membuka membuka Browser ,ini akan diproses melalui Data dari Hardisk melalui RAM kemudian Browser akan dipaparkan :-

Untuk melihat Berapa Besarya Memory komputer yang anda milik , anda dapat mengaksesnya di Properties di dalam My Computer , dengan Cara Start > klik kanan pada Computer > Properties


Jenis-Jenis RAM:-
1) Ram Jenis yang pertama Adalah RAM (Dynamic RAM) merupakan RAM yang perlu ""direfresh oleh CPU agar data didalamnya tidak hilang.

2) Kedua adalah SDRAM (Sychronous Dynamic RAM) RAM yang yang memounyai 168 pin. Bentuk SD RAM adalah Dual Inline Memory Modul (DIMM).Memiliki kecepatan di atas 100 MHz. Jenis Memory RAM model ini banyak digunakan pada Komputer Pentium 2 dan Pentium 3 dan juga pada Pentium 4 keluaran pertama.

3) Ketiga adalah DDR1 jenis memory yang terbaru setelah SDRAM dengan data transfer sebesar 64 bits, DDR RAM telah menggunakan DIMM 184 pin. DDR memberikan transfer rate sebesar : Memory Bus Clock Rate x 2 x 64 di bagi 8, frekuensi bus 100 MHz, maksimum kepantasan transfer data (100 x 2 x 64) / 8, bersamaan 1600 MB perdetik .Jenis RAM model ini banyak di gunakan pada Komputer Pentium 4 keluaran generasi kedua.

4) Keempat adalah DDR2 teknologi selepas DDR.Dikeluarkan sekitar tahun 2003 ,tahun 2004 DDR2 mulai menggantikan DDR1 di pasaran . DDR2 menggunakan DIMM 240 pin.

5)Kelima adalah DDR3 teknologi setelah DDR2 ,kelebihanya adalah kepantasan transfer data dua kali lebih cepat dari DDR2 . DDR3 hanya menggunakan kuasa 1.5V manakala DDR2 1.8V, dan DDR1 2.5V. DDR3 memiliki 240 pin

6) keenam adalah SO-DIMM singkatan dari Small Outline Dual In-Line Memory Module. RAM yang di gunakan pada Laptop atau notebook Saiznya lebih kecil daripada ukuran ram biasa bagi menjimatakan ruang. SO-DIMM memiliki 204 pin.


Bagi mereka yang berminat untuk upgrade ram komputer atau notebook boleh hubungi kami. Jika anda mencari kelainan sila hubungi kami bagi mendapatkan pc/notebook idaman anda..!


Contact person name : En.Dhiyaul (Tekan Sini) dan (Sini) - Pahang area only.

0 010 komen anda:

Post a Comment

Copyright © ♡ icha zaini ♡ | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in