Pengaruh Gaji,Jawatan Dan Fasiliti Adakah Memberi Kepuasan Dalam Pekerjaan?

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ Dan Assalamualaikum



Hari ini sudah hampir 6 tahun daripada tarikh keratan akhbar di atas, Hari ini juga terlampau ramai lepasan IPT menganggur, tanpa ada jalan penyelesaian yang jelas oleh institusi tertinggi. Ada lepasan IPT hanya bekerja sementara di sebuah organisasi oleh kerana tidak merasa sesuai dengan enviroment tempat kerja dan skop gaji yang tidak setimpal. 

Masalah ini dapat diselesaikan jika sesbuah organisasi memberi Upah/ Gaji yang setimpal dengan skop kerja yang telah diberikan kepada mereka (pekerja).



Faktor-faktor tersebut dapat dijelaskan sebagai berikut :-

1) The work itself (Pekerjaan itu sendiri)
Kita sebagai pekerja lebih cenderung menyukai pekerjaan yang mengikut kemampuan dan kebebasan ketika bekerja. Adanya kesesuaian skop pekerjaan dengan kemampuan pekerja, mereka mampu menghasilkan kerja yang lebih baik.

2) Pay (Gaji)
Gaji dilihat paling utama. Ia sebagai kepuasan yang adil berdasarkan pada skop pekerjaan. Semakin tinggi upah seseorang, Semakin banyak pula peranan di dalam kerja. Jika tidak, akan timbul ketidakpuasan pekerja terhadap gaji. Oleh karena itu gaji harus ditentukan secara adil agar kedua belah pihak (pekerja dan perusahaan) merasa sama-sama untung.

3) Promotion opportunities (Kesempatan promosi)
"Proses pemindahan pekerja dari satu jabatan ke jabatan yang lain yang lebih tinggi". Dengan demikian promosi akan selalu diikuti dengan tugas, dan tanggung jawab yang lebih tinggi daripada jabatan yang diduduki sebelumnya. Melalui promosi, sebuah syarikat akan memperoleh kestabilan lebih terjamin. Promosi akan memberikan tanggung-jawab yang lebih banyak, dan status sosial yang meningkat. Apabila promosi dibuat secara adil ia mampu memberikan kepuasan terhadap kerja.

4) Supervision (Pengawasan)
Kepemimpinan yang ditetapkan oleh seseorang manager dalam sebuah organisasi dapat menciptakan integrasi yang serasi dan mendorong pekerja mencapai sasaran yang maksima. Oleh sebab itu hasil kerja seorang pekerja di syarikat sangat bergantung dari gaya kepemimpinan bos atau manager di tempat mereka bekerja. Gaya kepemimpinan pada hakikatnya bertujuan untuk mendorong gairah kerja, kepuasan kerja, dan produktiviti kerja yang tinggi, agar dapat mencapai tujuan organisasi yang maksima.

5) Co-worker (Rakan kerja)
“Rakan sekerja yang berkerjasama atau kelompok kerja yang baik memberi sumber kepuasan bagi pekerja secara individual. Kelompok kerja dapat memberikan dorongan, nasihat atau bantuan kepada rakan kerja. Kelompok yang baik boleh membuat pekerjaan lebih teratur. Kelompok yang mempunyai tingkat keeratan yang tinggi, boleh dielakkan daripada timbul ketegangan dan salah faham. Ia lebih mampu menyesuaikan diri dengan tekanan pekerjaan.

6) Working condition (Kondisi kerja)
Environment yang bagus (bersih dan menarik), akan membuatkan 1 pekerjaan dapat ditangani dengan mudah. Sebaliknya, jika environment kerja tidak menyenangkan (panas dan kotor) akan memberi impak yang sebaliknya.


0 010 komen anda:

Post a Comment

Copyright © ♡ icha zaini ♡ | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in