Apa Itu Virus Difteria Dan Tanda-Tandanya? Dan Kebaikan Vaksin!

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ Dan Assalamualaikum





Artikel :

Seorang kanak-kanak perempuan berusia tujuh tahun meninggal dunia akibat dijangkiti bakteria Difteria DI Melaka pada 21 Jun 2016.

Perkara itu disahkan oleh Pengarah Jabatan Kesihatan negeri, Datuk Ghazali Othman yang berkata kanak-kanak berbangsa India yang berasal dari Ujong Pasir itu meninggal dunia pada Sabtu lalu selepas dimasukkan ke Hospital Melaka.

Berikutan kejadian, pihak hospital mengesan seorang adik beradik mangsa yang turut dijangkiti virus sama dan kini dirawat di hospital yang sama.

"Bagaimanapun, sesiapa mempunyai anak yang mengalami demam dan sakit tekak diminta segera mendapatkan rawatan ke hospital atau klinik berhampiran bagi menjalani pemeriksaan lanjut,"




Tanda-tanda :

Sakit tekak dan demam secara tiba-tiba disertai tumbuhan membran kelabu melitupi tonsil serta bahagian saluran pernafasan.

Pembawa kuman ini adalah manusia sendiri dan ia amat sensitif kepada faktor-faktor alam sekita seperti kekeringan, kepanasan dan sinaran matahari. Difteria disebarkan daripada kulit, saluran pernafasan dan sentuhan dengan pesakit difteria itu sendiri. 

Kadar kematian akibat difteria paling tinggi di kalangan bayi dan orang tua dan kematian biasanya berlaku dalam masa tiga hingga empat hari. sumber #



Pendapat Icha Tentang Kebaikan Vaksin:

Ada kaitan tak untuk artikel kali ni dengan vaksin? hikhik. Buat-buatlah ada terkait2 sikit, hehe.

Sunnah Nabi memang terbaik, Icha tak kisah korang nak tolak asbab dengan ilmu. Nak tolak vaksin dengan fakta. Tapi yang jadi masalah bila korang tolak asbab dengan kejahilan.

Vaksin ini sains, Benda yang boleh dibuktikan, Agama ini adalah ketuhanan, Benda yang tidak boleh dibuktikan dengan sains. Kita bukan hidup pada zaman nabi! Kita sekarang hidup di zaman yang mana tengah tunggu masa Tiupan Sangka-kala! Yang mana, pada akhir zaman, akan keluar pelbagai jenis penyakit dan virus. Dah tak ada istilah "Setiap penyakit ada ubatnya" !


Dalam kehidupan di dunia, jangan menolak sains, dan untuk hidup bahagia di akhirat, jangan menolak sunnah.


Jika anda tidak kisah anak hidap satu-satu penyakit, kerana ikut sunnah (anda menolak asbab) Icha bukan mahu berdebat, tiada paksaan dalam islam, tapi ada paksaan dalam sains sebab keputusan yang salah kita tentang fakta akan menyusahkan orang lain.

Kita semua malas (termasuk diri sendiri) nak guna otak sepenuhnya dan lebih suka tunggu info dan telan bula-bulat apa saja yang share kat FB atau whatassp.

Sebab kita malas nak guna otak sepenuhnya dengan cara search sendiri dan tanya pada yang pakar, Maka terpaksalah Icha tukar anlogolgi vaksin kepada helmet. Bab vaksin ni kena ada ilmu sains dan pandai English untuk kaji, bab Helmet pulak semua boleh fikir sebab benda dah depan mata.


So, cuba bayangkan jika ada ibu bapa menolak anaknya memakai helmet waktu naik motor.


Akhir kata, berhentilah menipu, dalam kes vaksinasi ini, berhentilah kena tipu. 


Sumber #

0 010 komen anda:

Post a Comment

Copyright © ♡ icha zaini ♡ | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in