Buah kiwi menghindari kanser kolon

Hari ini dan masa ini icha nak share mengenai kesihatan dan kecantikkan 2 entry dalam 1 post. Entry sangat panjang lebar (bersedia dengan makanan ringan korang!) hehe. Jangan marah. Mesti baca untuk info korang dan boleh praktis untuk cantik-penjagaan kulit muka. Chill ^^







1) Buah kiwi mempunyai lebih vitamin c jika dibandingkan dengan buah oren.Selain itu ia juga kaya dengan mineral dan potassium yang amat perlu untuk membina dan menguatkan imune system badan.

2) Selain kandungan vitamin c yang tinggi buah kiwi juga mempunyai jumlah vitamin A dan E. Vitamin C telah diketahui umum sebagai vitamin yang amat diperlukan badan dan juga antioksidan yang larut air ia sangat penting untuk melindungi badan dari bendaasing juga membantu melindungi badan dari serangan penyakit berkaitan jantung, kanser dan obesiti.

3) Vitamin E penting sebagai elemen antioksidan dan ia amat diperlukan untuk melindungi kesihatan kulit dari sinaran ulta voilet, pencemaran, dadah dan unsur asing yang bolih merosakkan sel2 kulit.

4) Dan buah kiwi mempunyai Vitamin E yang menyamai vitamin C. Selain itu buah kiwi juga punya fiber yang tinggi yang amat diperlukan untuk mengawal kandungan gula dalam darah dan menghindari dari terkena kanser kolon dengan cara mengeluarkan tosid dari colon dan menyahkannya melalui sistem perkumuhan.

5) Fiber juga dikenali sebagai unsur yang penting untuk menurunkan kandungan kolestrol, meningkatkan fungsi jantung dan meminimakan kemungkinan serangan jantung.





Resepi masker kecantikan, dari buah kiwi:-

Untuk kulit kering
Cara: campurkan 1 sdm jus kiwi, dengan 1 sdm minyak zaitun, dan 1 kuning telur. Oleskan ke seluruh seluruh wajah. Diamkan selama 15 menit. Bersihkan dengan spons, dan rasakan manfaatnya. Selain dapat melancarkan sirkulasi darah, masker ini juga bisa bermanfaat melicinkan, menutrisi dan menenangkan kulit.

Untuk segala jenis kulit
Cara: Haluskan 1 buah kiwi, campurkan dengan 2 sdm yogurt tawar, 1 sdm sari jeruk, 1 sdm minyak almond, dan 1 cangkir wortel yang telah dihaluskan. Aduk semua bahan hingga menjadi pasta halus. Oleskan di wajah dan biarkan sampai kering. Bersihkan dengan mencuci wajah menggunakan air dingin. Manfaatnya dapat menutrisi dan membuat kulit lebih relaks.

Untuk kulit berminyak
Cara: Masukkan ½ buah kiwi, 15 ml yogurt tawar, 5 ml susu skim, 5 ml madu, 5 ml oatmeal halus, 1 tetes petitgrain essential oil, dan 1 tetes minyak lavender ke dalam blender. Haluskan semua bahan sampai menjadi cairan lembut.
Oleskan ramuan ke wajah dan leher dengan kapas. Pijat lembut, bilas dan tuntaskan dengan toner serta pelembab. Manfaat yang bisa Anda rasakan dari ramuan masker ini boleh mendinginkan dan membersihkan kulit. Aplikasikan masker ini setiap kali diperlukan dan segera pakai setelah dibuat.

Untuk masker bersih
Cara: Hancurkan satu buah kiwi, lalu lumurkan ke wajah. Jika kulit terasa dicubit-cubit, itu berarti kandungan asam organik dalam kiwi sedang bekerja. Basuh wajah setelah 15 menit. Kemudian bersihkan dengan menggunakan tonik apapun. Lalu, sapukan krim wajah yang biasa Anda pakai. Manfaat yang bisa Anda peroleh dari ramuan ini adalah mampu membersihkan kulit dan mengencangkan pori-pori yang besar.

Untuk mengelupaskan kulit mati
Cara: gunakan blender untuk menghancurkan 5-6 stroberi, 1 buah kiwi, ½ timun yang sudah dikupas kulitnya. Haluskan semua bahan hingga menjadi lumat dan hancur. Tambahkan satu sudu teh oatmeal sampai mengental. Sapukan pada wajah dan leher dengan lembut untuk mengelupas kulit secara halus. Diamkan selama 5-10 menit. Bersihkan dengan air hangat.




Terbalik2 suda jari-jemari icha kerana menaip.Harap di maafkan. ngeh2. Ok berhenti setakat ini dahulu. Salam ukhuwah ^^


0 010 komen anda:

Post a Comment

Copyright © ♡ icha zaini ♡ | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in